Sadarbībā ar bērniem meklētais un atrastais

Agnese Rode- Danšina

1.    Darba uzsākšana tautskolā.

Kad sāku strādāt tautskolā, apzinājos, ka būs jāatrod individuāla pieeja katram bērnam. Skolā pasniedzu mājturību, mūziku un folkloru.

            2.Folklora. Pagājušajā gadā folklorā katra mācībstunda bija saistīta ar vistuvāk gaidāmajiem saulgriežiem, kurās mēs stāstījām gan pasakas, gan minējām mīklas, gan pārrunājām sakāmvārdus un, protams, dziedājām arī dziesmiņas un ejam rotaļās ( tas gan retāk, jo esam tik cik esam).

            Vēl mēs arī zīmējām katrs savu individuālo mandalu- ar „sirds roku”, un pie mandalām bērni sacerēja paši tautasdziesmas, kuras to raksturotu. Tie palika viņiem kā individuālie talismani, kas sekmē veiksmi

            Šogad folklorā mēs ejam cauri dažādām tēmām, piemēram, saule, Dievs, jūra, u.c. Uzdevums ir katru reizi, katram atrast kādu pasaku, kuru pastāstīt pārējiem. Kad jutu, ka viņiem ir grūti sakoncentrēties, lai klausītos citā, sāku pamazām dot uzdevumu pēc tam atstāstīt un ir reizes, kad arī ne tikai atstāstīt, bet uzzīmēt- vai tie būtu simboli, vai atbilstoša bilde pasakai. Galvenais uzdevums ir uzmanīgi klausīties, ko otrs stāsta vai lasa, to piefiksējot ( šajā gadījumā- attēlos). Rezultātā bērni ļoti uzmanīgi klausās viens otrā. Šobrīd mēs ne tikai stāstam tautas pasakas, bet gan arī bērni sacer paši par attiecīgo tēmu, kuru izskatam, gan arī zīmē klāt zīmējumus. Tā viņiem aizvien vairāk rodas patiesa izpratne par pasaku nozīmi un ziņu, ko tās nes sevī.

            Mīklas bērniem patika jau no paša sākuma. Mīklas mistiski visus vieno un, tajā brīdī viņi ar visu savu izdomu un azartu ir iesaistījušies mīklu uzdošanā un minēšanā, kā arī paši izrādīja iniciatīvu mīklu izdomāšanā.

            Folkloras nodarbībās ir skaidri redzams, cik gaiša ir bērna dvēsele, un ko viņš vēlas no savas dzīves, kādi ir viņa slēptie un kādi atklātie mēŗķi. Uzdotos uzdevumus pildu arī es pati kopā ar bērniem.

            3.Mūzikā esam sākuši savādāku pieeju, nekā līdz šim. Bērni ir aktīvi, un vienmuļi teksti viņus nesaista. Tāpēc, tagad kopīgi skatāmies gan mūzikas grāmatas ar instrumentiem. Attiecīgi izskatītajiem instrumentiem, atrodu videoklipus un skatāmies un uzmanīgi klausāmies šajās mūziku instrumentu skaņās. Šis ir veids, kas viņus aizrauj un atmodina, un paši bērni turpina mūzikas stundu pat vēl tad, kad jau ir sācies starpbrīdis un iespēja sagatavoties nākamajai stundai. Mūsu mērķis ir iemācīties atšķirt katru mūzikas instrumentu orķestrī un arī to, cik daudz skan. Šāda mūzikas mācīšanas metode ir jau izmēģināta citās mācību iestādēs ārpus Latvijas, nemācēšu teikt, kā pašā Latvijā.

            4.Mājturība. Ar meitenēm jau ir pavisam viegli, jo radošu sapņu realizēšana viņām patīk un šī mācībstunda jau arī ir tāda ļoti sievišķīga. Bet arī puišiem ir jāprot, kaut vai elementāras lietas. Šūšanas prasmi attīstām ar paša zīmējumu uz auduma vai kartona un izšūšanu ar krāsainiem diedziņiem. Lielākajiem puišiem ir jāmāk elementāras lietas, jo nekad jau nezinām, kas dzīvē būs vajadzīgs, tāpēc,

piemēram, džinsa bikses, t-krekliņi u.c. lietas mācamies salabot radušos caurumus. Tas viņiem patīk. Kā arī viņus viegli ir iesaistīt darbiņos, ja jāpagatavo kāda dāvaniņa kādam no ģimenes, tad viņi ar lielu prieku un aizrautību pilda izvēlēto uzdevumu.

            Sapņu lapas veidošana viņiem bija kas jauns, kas savus sapņus, kuri ir bijuši galvā, viņi varēja izlikt sev redzamā veidā uz papīra.

            Ēdienu gatavošanā izvēlamies pagatavot kādu no viņu pašu iecienītajiem gardumiem.

            Viens no novērojumiem, ka bērniem ļoti patīk kolāžas darbi, tas viņus nomierina un ļauj izpaust arī vēlmes un sapņus.

 

            5. Apkopojums. Bērniem patīk, ja viņiem uzticas un dod brīvu izvēli ar noteiktām ievirzēm, kura tiek respektēta un pieņemta. Katram bērnam ir sava interese savā dzīvē- kādam interesē putni, kādam mašīnas, kādam māksla u.c., Caur šīm interesēm, var rast vieglu pieeju pie kāda no veicamā uzdevuma, piemēram, ja bērnam interesē putni, bet uzdevums ir uzšūt spilvenu, tad viņa izvēle ir uzšūt šo spilvenu ar putnu. Tāpat arī ģimenes tēma bērniem ir tuva, jo uztaisīt kādu dāvaniņu priekš kāda no ģimenes viņus iedvesmo.

            Ļoti svarīgi ir bērnā ieklausīties, ko viņš saka un domā, neuzspiežot savu viedokli un noliekot pie malas savus stereotipus un pieredzi. Jāmāk atrast pieeju un būt stiprākiem par informatīvajiem līdzekļiem- tv, e-nets u.c.